Binnen 30 seconden tegoed bestellen
Code direct per e-mail
Veilig en betrouwbaar afrekenen

Hoe kunnen we je helpen?

Valse e-mails

 

Kijk uit voor phishingmails. Dit zijn valse e-mails die vaak lijken te zijn verstuurd door een bedrijf dat je kent, zoals je bank of een koeriersbedrijf. Je wordt gevraagd om persoonlijke gegevens te verstrekken of om gegevens in te voeren via een link op een website. Wees je bewust van deze verzoeken.

We zullen je nooit vragen om je code online te verifiëren of om te betalen met een digitale code via e-mail, telefoon of op een andere manier.

Hoe controleer ik of een e-mail legitiem is?

  • Inspecteer de header-informatie van de e-mail om te controleren of het adres van de afzender legitiem is.

Legitieme organisaties sturen doorgaans e-mails vanaf e-mailadressen met de domeinnaam van het bedrijf achter het "@"-symbool. Bijvoorbeeld xyz@amazon.com, xyz@apple.com, enz. Met andere woorden, het domein van het bedrijf moet achter het "@"-teken staan. Om zo'n e-mailadres te krijgen, moet je de domeinnaam bezitten of moet een bevoegd persoon van het bedrijf er een voor je aanmaken.

  • Kijk uit voor ongewoon gebruik van het bcc-veld.

In sommige e-mails staat je e-mailadres in het bcc-veld in plaats van in de regels van de ontvanger. Hoewel er technisch gezien niets mis is met het vermelden van de ontvanger in het Bcc-veld, is het ongebruikelijk voor organisaties om dit te doen wanneer ze met klanten communiceren. Geen enkel legitiem bedrijf zou bijvoorbeeld een blinde doorkopie sturen om je accountgegevens te verifiëren of om klanten te vragen de transactiebonnen te downloaden. Waarom? Omdat ze je rechtstreeks zouden benaderen.

  • Controleer of ingesloten links omleiden naar onverwachte websites.

Een ander kenmerk van een valse e-mail zijn onverwachte omleidingslinks. De ingesloten links in de e-mail moeten je naar dezelfde webpagina brengen als in de link staat. Oplichters voegen echter tekst toe die lijkt te leiden naar een legitieme website, maar de ingesloten hyperlinks leiden je in plaats daarvan naar een phishing- of kwaadaardige website.

  • Let op: negeer ongebruikelijke spel- en grammaticafouten niet.

Als een e-mail veel grammaticale fouten, spelfouten of interpunctiefouten bevat, is dat een rode vlag. Legitieme bedrijven volgen strikte e-mailetiquette en redactionele standaarden. Hoewel kleine typefouten soms voorkomen, is het ongebruikelijk om meerdere fouten in één bericht te zien. Negeer dergelijke fouten nooit.

  • Controleer of het taalgebruik visachtig, opdringerig of dringend lijkt.

Oplichters proberen emotionele reacties op te wekken zoals woede, shock, empathie, paniek, nieuwsgierigheid, enz. Op die manier is de kans groter dat ze hun doelwit iets laten doen wat ze normaal niet zouden doen. Ze kunnen je bijvoorbeeld e-mails sturen met onderwerpen als een ongelooflijke deal, het aanbieden van een baan, onbevoegde toegang tot je account, een datalek met je gegevens, een aankoop via je account.

 


Was dit artikel nuttig?
Wil je contact met ons opnemen?
We zijn er altijd om te helpen. Stuur ons een bericht en we nemen binnen 24 uur contact met je op.

Valse e-mails

 

Kijk uit voor phishingmails. Dit zijn valse e-mails die vaak lijken te zijn verstuurd door een bedrijf dat je kent, zoals je bank of een koeriersbedrijf. Je wordt gevraagd om persoonlijke gegevens te verstrekken of om gegevens in te voeren via een link op een website. Wees je bewust van deze verzoeken.

We zullen je nooit vragen om je code online te verifiëren of om te betalen met een digitale code via e-mail, telefoon of op een andere manier.

Hoe controleer ik of een e-mail legitiem is?

  • Inspecteer de header-informatie van de e-mail om te controleren of het adres van de afzender legitiem is.

Legitieme organisaties sturen doorgaans e-mails vanaf e-mailadressen met de domeinnaam van het bedrijf achter het "@"-symbool. Bijvoorbeeld xyz@amazon.com, xyz@apple.com, enz. Met andere woorden, het domein van het bedrijf moet achter het "@"-teken staan. Om zo'n e-mailadres te krijgen, moet je de domeinnaam bezitten of moet een bevoegd persoon van het bedrijf er een voor je aanmaken.

  • Kijk uit voor ongewoon gebruik van het bcc-veld.

In sommige e-mails staat je e-mailadres in het bcc-veld in plaats van in de regels van de ontvanger. Hoewel er technisch gezien niets mis is met het vermelden van de ontvanger in het Bcc-veld, is het ongebruikelijk voor organisaties om dit te doen wanneer ze met klanten communiceren. Geen enkel legitiem bedrijf zou bijvoorbeeld een blinde doorkopie sturen om je accountgegevens te verifiëren of om klanten te vragen de transactiebonnen te downloaden. Waarom? Omdat ze je rechtstreeks zouden benaderen.

  • Controleer of ingesloten links omleiden naar onverwachte websites.

Een ander kenmerk van een valse e-mail zijn onverwachte omleidingslinks. De ingesloten links in de e-mail moeten je naar dezelfde webpagina brengen als in de link staat. Oplichters voegen echter tekst toe die lijkt te leiden naar een legitieme website, maar de ingesloten hyperlinks leiden je in plaats daarvan naar een phishing- of kwaadaardige website.

  • Let op: negeer ongebruikelijke spel- en grammaticafouten niet.

Als een e-mail veel grammaticale fouten, spelfouten of interpunctiefouten bevat, is dat een rode vlag. Legitieme bedrijven volgen strikte e-mailetiquette en redactionele standaarden. Hoewel kleine typefouten soms voorkomen, is het ongebruikelijk om meerdere fouten in één bericht te zien. Negeer dergelijke fouten nooit.

  • Controleer of het taalgebruik visachtig, opdringerig of dringend lijkt.

Oplichters proberen emotionele reacties op te wekken zoals woede, shock, empathie, paniek, nieuwsgierigheid, enz. Op die manier is de kans groter dat ze hun doelwit iets laten doen wat ze normaal niet zouden doen. Ze kunnen je bijvoorbeeld e-mails sturen met onderwerpen als een ongelooflijke deal, het aanbieden van een baan, onbevoegde toegang tot je account, een datalek met je gegevens, een aankoop via je account.

 


Was dit artikel nuttig?
Wil je contact met ons opnemen?
We zijn er altijd om te helpen. Stuur ons een bericht en we nemen binnen 24 uur contact met je op.