Oplichters kunnen creatief zijn om je geld of producten te laten sturen.
1. Oplichting op online marktplaatsen.
Of je nu een koper of verkoper bent, gebruik alleen vertrouwde betaalmethoden via Facebook Messenger (PayPal, Facebook Checkout). Cadeaubonnen of prepaid creditcards worden vaak gevraagd door fraudeurs.
We verkopen geen producten via andere kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp of andere websites.
2. Oplichting bij levering.
Voorbeeld: Je ontvangt een e-mail of sms van een koeriersbedrijf (DHL, UPS, Fedex) en vraagt je te betalen om je goederen te ontvangen.
De oplichter kan een e-mail maken die er legitiem uitziet en lijkt op andere e-mails van dit bedrijf. De oplichters kunnen in de e-mail vermelden dat je goederen worden vastgehouden totdat je een toeslag betaalt. Deze e-mail bevat meestal een link en gedetailleerde instructies. Zodra je ze de code hebt gestuurd, zullen ze stoppen met contact opnemen of je vragen om extra te betalen.
Om dit te vermijden: ga met je muis over het e-mailadres van de afzender, je kunt dan zien dat het domein niet officieel is.
3. Oplichting via datingsites.
Voorbeeld: je ontmoet iemand online en deze persoon begint je geld te vragen.
De oplichter kan een nepprofiel aanmaken en je interesse wekken. Ze kunnen je vertellen dat ze in een zeer moeilijke persoonlijke situatie zitten en geld nodig hebben om onverwachte kosten te dekken, of een vliegticket te kopen om je op te zoeken.
Om dit te voorkomen: vraag de persoon om een videogesprek, dat is de beste manier om er zeker van te zijn dat je niet met een oplichter te maken hebt.
Het is voor ons niet mogelijk om een uitgegeven code te blokkeren. Het is altijd de verantwoordelijkheid van de klant om de code niet aan derden te geven. Als je bent opgelicht, raden we je aan om aangifte te doen bij de politie.